fbpx

Het eerste jaar in de autoschade

Blog

Het eerste jaar in de autoschade
Kevin, Anne en Senna werken nog niet zo lang bij Den Elzen. Hoewel, Kevin stapte in 2013 al voor het eerst over de drempel bij ons schadebedrijf. Hoe dat precies zit en hoe hun eerste jaar bij ABS Den Elzen beviel, lees je in dit artikel.

Drie keer is scheepsrecht
Kevin begon in 2013 al bij ABS Den Elzen in Zoetermeer. Toen als leerling. Maar na zijn schooltijd vertrok hij weer. Hij wist niet zeker of autoschade wel was wat hij de rest van zijn leven wilde doen. Dus nam hij een baan aan in een compleet andere branche. Maar je raadt het al, hij miste de autoschade en kwam binnen een jaar terug naar Den Elzen. Weer twee jaar later vertrok hij opnieuw. Nu naar een collega-autoschadebedrijf. Hij kreeg een aanbieding en was benieuwd of het gras bij de buren inderdaad groener was. Dat bleek niet het geval. Dit keer duurde het maar 4 maanden voordat hij weer terug was op het oude nest. Nu blijft hij, want het gras is bij Den Elzen uiteindelijk toch het groenst. 

Kevin woont in Zoetermeer, vlakbij zijn werk. Hij is kortgeleden vader geworden. Hij koopt 3 keer per jaar een andere auto en sleutelt daar in zijn vrije tijd graag aan. In de toekomst wil hij meer cursussen volgen, maar hij hoeft niet meer weg. Bij Den Elzen zit Kevin hartstikke op zijn plek. 

Anne liep stage in Roosendaal
Anne startte afgelopen augustus bij ABS Den Elzen Roosendaal. Hij had er 6 maanden eerder al gesolliciteerd. Vervolgens mocht hij 2 dagen meelopen zodat hij, maar ook Den Elzen, kon zien of er een klik was. Toen die er was, werd hij meteen aangenomen. 

Eerder had Anne al een zomerbaantje bij een andere schadehersteller. Daar werkte hij in een team, waarvan een aantal collega’s naar Den Elzen gingen. Zo hoorde hij over Den Elzen en besloot er zelf ook te solliciteren. 

Senna werkt samen met zijn vader
Senna werkt als leerling bij ABS Den Elzen Rotterdam-Noord. Zijn vader werkt er ook en zo is hij hier terechtgekomen. Dat is heel fijn, want hij kan vaak met zijn vader meerijden. 

Senna volgt de opleiding eerste schadehersteller en oefent momenteel als plaatwerker op oude deuren. Het is echt vakwerk om een deur goed uit te deuken. Maar het gaat steeds beter. En als hij het onder de knie heeft, mag hij het meteen in de praktijk brengen. 

Tesla-specialist
Kevin begon dus in 2013 als leerling. Daarna ging hij aan de slag als plaatwerker. En inmiddels heeft hij een opleiding tot Tesla-specialist gevolgd in Duitsland en mocht hij zijn certificaat onlangs verlengen. 

Doen wat je aankunt
Anne mocht aan het begin wat kleine dingen doen. Dit werd steeds meer. “Ze kijken echt naar wat je kunt en gaan steeds wat verder”, zegt Anne. Omdat zijn ouders een eigen garagebedrijf hadden, had hij al veel kennis en kon dus snel aan de grotere klussen beginnen. Na een maand demonteerde en monteerde hij al zelfstandig de binnengekomen auto’s. 

Eerst vlieguren maken
Senna moet als leerling vooral vlieguren maken om het vak onder de knie te krijgen. Hiervoor heeft hij een vaste leermeester. Tenminste, niet helemaal vast. Want ieder jaar krijgt hij iemand anders. Dat zorgt ervoor dat hij zoveel mogelijk leert. Hij hoopt straks bij Den Elzen te kunnen blijven werken. En dan wil hij zich verder specialiseren in autotechniek en misschien net als Kevin Tesla-specialist worden. 

Drie keer top & flop
Bij Den Elzen werken is afwisselend. Dat betekent dat je soms superleuke klussen mag doen. Maar daar staat tegenover dat je soms ook een minder leuke klus krijgt. Het hoort er allemaal bij. Kevin, Anne en Senna vertellen over hun ‘top & flop’. 

Kevins uitdaging was een getunede Tesla
Het leukst aan zijn werk vindt Kevin het om dingen te doen die anderen niet kunnen of niet mogen. Het specialisme dat hij als Tesla-specialist heeft, past hem dan ook als gegoten. En de leukste klussen zijn altijd de grotere schades. Maar een tijdje geleden had hij ook een minder leuke klus. Dat was een Tesla die flink getuned was. En omdat er zoveel aan was gesleuteld, was het moeilijk om een nieuw achterscherm te plaatsen. Daar heeft hij veel werk aan gehad. Maar uiteindelijk is het hem wel gelukt! 

Anne moest auto’s wassen
Grote reparaties, waarbij de hele zijkant vervangen wordt, vindt Anne het leukst om te doen. Maar hij krijgt natuurlijk ook wel eens iets anders te doen. Zoals een middag auto’s wassen. “Ik wil dit altijd grondig doen. Dus ik doe echt mijn best om de auto zo schoon en netjes mogelijk te maken. Maar toen kwam er nog een auto bij. En daarna nog een. Uiteindelijk stond ik de hele middag te poetsen. Het hoort erbij, maar liever sleutel ik aan auto’s”. 

Senna werkte aan een roestige Renault
Senna maakte al kennis met het herstellen van Tesla’s. Met de hulp van een collega mocht hij een achterscherm en een bumper vervangen. Dat ging vlekkeloos. En het was leuker dan een klus die hij eerder die maand had. Toen moest hij een Renault demonteren. Er zat van alles vastgeroest en tot overmaat van ramp braken er ook nog een aantal bouten af. Daar kon Senna niks aan doen, maar de klus duurde daardoor wel een stuk langer dan verwacht. Dat de auto uiteindelijk keurig hersteld aan de klant werd opgeleverd was dan wel weer erg leuk. 

Drie keer een start van een mooie carrière
Zo zijn er bij Den Elzen veel collega’s die er nog niet zo lang werken. Of die nog leerling zijn. Allemaal krijgen ze de begeleiding die ze nodig hebben. En worden ze zonder aarzelen in de groep opgenomen. Ze leren in korte tijd heel veel over het herstellen van schade. En meestal is het de start van een lange carrière bij Den Elzen. 

Meer nieuws en blogberichten