Wij werken LEAN

Blog

LEAN is een managementfilosofie die zich richt op een hoge efficiëntie en een lage verspilling.

Hoge efficiëntie
Bij ABS Den Elzen werken we efficiënt in een opgeruimde werkplaats. Omdat ieder gereedschap zijn eigen plek heeft, is het er niet rommelig. En omdat we binnen een duidelijke structuur samenwerken, zitten we elkaar niet vaak in de weg. Zo kunnen we ons helemaal richten op datgene wat we echt leuk vinden; namelijk schades herstellen.

Weinig verspilling
Verspilling komt bij een schadeherstelbedrijf vooral tot uiting in de hoeveelheid verf die we gebruiken bij het spuiten. Waar we voorheen veel restjes verf afvoerden, gebruiken we dit nu tijdens de voorbewerking of als basiskleur in een andere klus. Daarnaast werken we met een gekalibreerde weegschaal om de benodigde verf zo precies mogelijk af te wegen. Hierdoor reduceren we de verspilling bijna tot nul.

Gestructureerd werken
Het spreekt voor zich dat bezig zijn met ons vak leuker is dan steeds een half uur moeten zoeken naar het volgende gereedschap. Of er halverwege achter komen dat een onderdeel eerst besteld moet worden. Dankzij LEAN is ons werk zo gestructureerd dat we altijd alle onderdelen en gereedschappen bij de hand hebben. We weten precies wat we moeten doen. En we zien in een oogopslag wie er extra hulp nodig heeft. Dit proces noemen we ‘De Ketting’. Als de ketting soepel loopt, werken we optimaal efficiënt.

5S-model
Een belangrijk onderdeel van de ketting is het 5S-model. Dit model zorgt voor een schone, opgeruimde werkplek.

1 – Scheiden
Wat we niet gebruiken bergen we op. En als we dit een jaar later nog steeds niet gebruikt hebben, gooien we het weg. Zo hebben we alleen de gereedschappen en onderdelen om ons heen die we vaak gebruiken.

2 – Schikken
Alles heeft een vaste plek en je ziet in een oogopslag waar die vaste plek is. Gereedschap hangt aan een groot gereedschapsbord waarop de omtrekken van de gereedschappen getekend staan. Zo weten we precies waar we het gereedschap moeten terughangen.

3 – Schoonmaken
Op iedere werkplek ligt een lijstje met 5 werkzaamheden die iedere week moeten gebeuren. Iedere dag kiest iedereen 1 onderdeel om uit te voeren. Bijvoorbeeld de vloer vegen. Of de machines opnieuw schikken. Of de prullenbakken legen. Iedere dag hebben we “5 minutes of magic”. Dan zetten we de muziek hard en voert iedereen zijn taak uit. Op die manier houden we onze werkplekken continue netjes.

4 – Standaardiseren
Alles werkt beter als er structuur is. Daarom maken we lijstjes en procedures. Dit testen we. En vervolgens vragen we de medewerkers wat we aan de procedure kunnen verbeteren. Zo creëren we een logisch ritme wat voor iedereen prettig werkt.

5 – Standhouden
Het standhouden van het proces is misschien wel de belangrijkste S uit het 5S-model. Dit is vooral een taak voor de managers. Zij moeten het proces, de ketting, belangrijk maken. En ervoor zorgen dat het bij iedereen top of mind is. Versloft het proces, dan moeten zij direct bijsturen, zodat de ketting weer soepel loopt.

3=1 en 1=3
Een ander mooi praktijkvoorbeeld van LEAN is dat er altijd 3 personen zijn die een klus kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld 3 monteurs die een bumper kunnen demonteren. Zodat de ketting altijd blijft lopen, ook als er iemand afwezig is.

Omgedraaid moet ook iedere vakman 3 dingen kunnen. Dus naast het demonteren van een bumper kan Jan bijvoorbeeld ook een autoruit plaatsen en een auto spuiten. Hierdoor is hij op meerdere plekken inzetbaar.

3=1 en 1=3 maakt de ketting flexibel. Het zorgt ervoor dat hij blijft draaien, ook als er iemand uitvalt.

De kwaliteitsmanager
Filipe do Carmo is kwaliteitsmanager. Hij is verantwoordelijk voor de ketting. Voor de implementatie, maar vooral voor de continuïteit ervan. Om de kwaliteit te controleren en verbeteringen te zoeken, licht hij er steeds één bouwsteen uit. Vervolgens monitort hij welke afwijkingen er zijn en welke gebeurtenissen het proces verstoren of vertragen. Door dit in kaart te brengen kan hij heel specifiek ingrijpen en het proces verbeteren. Zo gaat de ketting steeds beter en soepeler lopen.

Een dag LEAN werken bij ABS Den Elzen
Als je bij Den Elzen binnenkomt, valt je meteen op dat het er veel netter is dan bij andere schadeherstelbedrijven. In een traditionele werkplaats kunnen alle paden vol staan met onderdelen en machines. Of staan er heel veel auto’s opgesteld, die wachten op reparatie. Vaak leeft het idee dat hoe meer auto’s er staan, hoe beter het met het bedrijf gaat.

Bij ABS Den Elzen doen we het anders. Wij beginnen met een goede inventarisatie van de schade. Zodat we meteen weten welke onderdelen we nodig hebben. Die bestellen we eerst. En pas als we ze binnen hebben, brengt de klant zijn auto. Vervolgens starten we met de demontage. In deze fase komen we soms verrassingen tegen, waardoor we extra onderdelen nodig hebben. Als we ze niet hebben liggen, bestellen we ze direct. De auto gaat dan naar een bufferplek, zodat hij het proces niet verder verstoort.

Iedere fase van autoherstel heeft een aantal bufferplaatsen. Hier staan de auto’s die wachten op de volgende behandeling. Als de bufferplaatsen vol zijn, ziet de vakman dat hij geen extra auto meer hoeft klaar te maken. Die kan hij toch niet meer kwijt. Beter helpt hij op dat moment de vakman van de volgende fase om de wachtende auto’s weg te werken. Op deze manier is er sprake visueel management. Het hele team ziet direct waar de ketting knelt, waardoor ze dit meteen oplossen en de ketting weer soepel draait.

Aan het einde van de dag is er bij ABS Den Elzen efficiënt en prettig gewerkt. Omdat iedereen alleen met zijn vak bezig is en niet met randzaken, heeft en houdt iedereen er ongelooflijk veel plezier in. En dat is nou precies wat we bij ABS Den Elzen zo belangrijk vinden.

Meer nieuws en blogberichten

Menu