Het belang van vakmanschap en kwaliteit in de autoschade
Bij Den Elzen houden we van ons vak. En dat vak willen we zo goed mogelijk uitvoeren. Daarom hameren we iedere dag op het leveren van de hoogste kwaliteit. Want als iemand bij ons een auto laat herstellen, dan moet hij ongelooflijk blij zijn met het mooie resultaat. En zijn auto moet weer net zo goed en veilig zijn, als voor de schade. Hoe we dat doen lees je in dit artikel.
Dingen die de klant niet ziet
Auto’s veranderen momenteel in een hoog tempo. Ze zijn steeds vaker elektrisch of hybride. Maar ook zijn ze steeds vaker uitgerust met een enorme hoeveelheid elektrische comfort- en veiligheidssystemen. Na een reparatie moeten al die systemen nog net zo goed werken als toen de auto nieuw de fabriek verliet. Hier ziet de klant niks van, maar hij verwacht dit wel van ons.
Veiligheid
Als vroeger een auto voor het zicht mooi was hersteld, was er goed werk gedaan. Tegenwoordig draait het meer om veiligheid. En dat is iets onzichtbaars. De klant ziet het dus niet, maar wij moeten wel zorgen dat het voor 100% goed is. We willen dat iedereen zich veilig voelt op de weg.
“Vakmanschap dat zich vertaalt in blije klanten, goede reviews en uitmuntende audits.”
Opleiden en bijscholen
Om de snel veranderende automobielwereld bij te benen volgt iedereen bij Den Elzen regelmatig cursussen en trainingen. Soms door gewoon de schoolbanken weer op te zoeken. Maar steeds vaker ook intern. Want we zijn een groot bedrijf met ruim 200 medewerkers. En we kunnen heel veel van elkaar leren.
Plaatwerkers en schadeherstellers
Niet alleen de elektrische systemen veranderen snel, ook het plaatwerk verandert. Inmiddels is het steeds normaler dat een auto van aluminium is, in plaats van staal. En plaatwerk wordt niet altijd meer gelast of geschroefd. Maar ook gepuntlast , geklonken of verlijmd
En natuurlijk stelt ook de fabrikant eisen aan het herstel. Daarom moet de schadehersteller eerst de documentatie doornemen, voordat hij aan de klus mag beginnen. En om bij te blijven moet hij zich bijscholen. Hiermee verbetert hij zijn bestaande vaardigheden en leert hij nieuwe technieken. Zodat hij vervolgens een nog hogere kwaliteit kan leveren in de werkplaats.
Spuiters
Wat voor plaatwerkers en schadeherstellers geldt, geldt ook voor spuiters. Want de lakfabrikanten innoveren snel. Uiteraard kennen we de lakken op waterbasis, maar er zijn ook lakken die drogen met UV-licht. Pas bij het verlichten met UV droogt de lak keurig op. En over het drogen valt ook altijd veel te leren. Om energie te besparen drogen we de lakken steeds vaker bij lagere temperaturen. Hiervoor gebruiken we andere lakken en die vernevelen net weer anders dan de traditionele. Hier moet de spuiter dan echt weer mee leren werken.
Groot opleidingsbudget
Zo zijn we bij Den Elzen altijd aan het leren. We zijn trots dat we hier jaarlijks een groot budget voor vrij kunnen maken. En dat we dankzij deze trainingen een vreselijk hoge kwaliteit vakmanschap kunnen bieden. Vakmanschap dat zich vertaalt in blije klanten, goede reviews en uitmuntende audits. Wat er weer voor zorgt dat verzekeraars en leasemaatschappijen graag met ons samenwerken. Dat is de waardering waar we het voor doen. Iedere dag opnieuw!