fbpx

Wat doet een plaatwerker bij Den Elzen?

BlogNieuws

Mariusz is plaatwerker bij ABS Den Elzen Rotterdam-Zuid. Van origine is hij Pools, maar 10 jaar geleden kwam hij naar Nederland en vond hier werk als plaatwerker. Inmiddels werkt hij al ruim 8 jaar voor Den Elzen. Eerst in Gorinchem en Breda. Daarna in Rotterdam. Op een kwartiertje reistijd van zijn huis. Wat een luxe! 

Verantwoordelijk

Als plaatwerker is Mariusz verantwoordelijk voor het herstel van de schadeauto’s. Hij heeft dan echt zijn eigen project. Van demontage tot montage. En uiteindelijk mag hij de perfect herstelde en keurig schoongemaakte auto weer afleveren aan het frontoffice, dat contact heeft met de klant.  

De planning en het rondje

De werkplaatschef maakt een planning voor de dag. En bespreekt deze ’s morgens met het hele team. Hierdoor weet iedereen wat we die dag van hem verwachten en welke auto’s er vandaag af moeten.

Tablet met informatie

Als Mariusz met een auto begint, wast hij hem eerst. Dit hoeft hij niet met een spons te doen, want hiervoor hebben we een wasstraat. Na het wassen rijdt hij de auto de werkplaats in. Op zijn tablet krijgt hij alle informatie over de schade. En dat niet alleen, ook de OEM-fabrieksinformatie zit erbij.

Dankzij deze informatie weet hij waar hij het plaatwerk mag snijden en hoe hij de plaat moet bevestigen. De ene auto mag hij lassen, de andere alleen puntlassen of lijmen. Dit is altijd weer anders, dus de OEM is erg handig om bij de hand te hebben.

Checklist

Als hij een onderdeel afrondt, zet hij een vinkje op zijn checklist en maakt een foto. Bij Den Elzen willen we auto’s bewezen goed herstellen. En als bewijsvoering zijn de foto’s nodig. Zo kan Mariusz achteraf altijd aantonen dat hij alle stappen keurig heeft uitgevoerd.

Demontage

Mariusz begint met demontage. Stel de auto heeft schade aan de voorkant, dan verwijdert hij de gril, de lampen en het logo op de neus van de motorkap. Vervolgens zal hij sommige onderdelen moeten vervangen. Bijvoorbeeld de bumper, de motorkap of de zijschermen. Deze demonteert hij en hij onderzoekt of erachter nog verborgen schade zit. Als dit zo is, zal hij misschien extra onderdelen moeten bestellen.

Plaatwerk en Restyle©

Daarna kan Mariusz beginnen aan het plaatwerk. Naast plaatwerker is hij ook Restyle©-specialist. Dit betekent dat hij kan uitdeuken zonder spuiten. Dit is handig voor kleine schades. Bij grotere schades vervangt hij onderdelen, snijdt hij het plaatwerk en vervangt hij de schermen.

Voorbewerking, spuiten en monteren

Als hij klaar is, mag de auto naar de voorbewerking. Hier wordt hij geplamuurd, geschuurd en in de grondverf gezet. Vervolgens gaat hij naar de spuiterij en komt hij terug naar Mariusz. Hij monteert de auto weer. Hij zet de gril erop, plaatst de lampen en zorgt dat alle camera’s, sensoren en radars weer op hun plek zitten.

Kalibreren, poetsen en afleveren

Een autotechnicus kalibreert de veiligheidssystemen, zodat de klant zeker weet dat de auto weer volledig veilig is. Als alles klaar is, maakt de plaatwerker de auto schoon. Van binnen wordt hij gestofzuigd en gepoetst. Van buiten wordt hij gewassen door hem weer door de wasstraat te rijden. Nu is de auto klaar om door de klant te worden opgehaald.

Dit project zit er voor Mariusz op. Morgenochtend krijgt hij weer een nieuw project toegewezen. Met weer andere specificaties en een nieuwe uitdaging om ook die auto zo goed mogelijk te herstellen.

Plaatwerker Mariusz aan het werk bij ABS Den Elzen

Meer nieuws en blogberichten