fbpx

Strategische sessies

BlogNieuws

Strategische sessies
Net als de meeste bedrijven werkt ABS Den Elzen met strategische doelstellingen. Hierin bepalen we op basis van onze krachten en beperkingen waar we ons de komende jaren op richten. Deze doelstellingen zijn uiteraard afhankelijk van de kansen en bedreigingen in de markt. En die markt verandert momenteel zo razendsnel. Dat we onze strategie iedere 3 jaar bijstellen. Zo blijven we actueel. 

SWOT
Eén van de methodes die we toepassen bij het bepalen van onze strategische doelstellingen is de SWOT-analyse. Je voelde hem in de eerste alinea vast al aankomen. En dit jaar vroegen we onze vestigingsmanagers en staf om mee te denken over de kansen en bedreigingen in de markt, tegenover de sterktes en zwaktes binnen ons bedrijf. Deze insteek bleek zoals verwacht een groot succes. 

Enthousiasme
Iedereen was zeer enthousiast omdat ze mee mochten denken en discussiëren. En omdat iedere vestiging zo invloed heeft op de strategie voor de komende jaren. Dit zorgde naast blije medewerkers ook voor een ongelooflijk breed draagvlak. 

Staf
Door de staf erbij te betrekken, kregen we veel praktische informatie over de mogelijkheden en haalbaarheid van ideeën. Facilitair Management, Marketing en Communicatie, Kwaliteitsmanagement en Human Resource dachten mee over de doelstellingen vanuit hun specialisaties en inzichten in toekomstige ontwikkelingen. 

Vestigingsmanagers
Ook schoven alle 9 vestigingsmanagers aan. Want als vestigingsmanager bij Den Elzen beperk je je niet tot het runnen van je eigen vestiging. Je praat ook op hoger niveau mee. Bijvoorbeeld over de richting die het bedrijf opgaat. En met een tas vol ideeën die rechtstreeks van de werkvloer kwamen, voedden zij de strategische sessie met ongelooflijk waardevolle input. 

Werkwijze
Als huiswerk kreeg iedereen de opdracht om binnen een SWOT-analyse per kwadrant 10 punten te noteren. Deze punten haalden ze op binnen hun eigen afdeling of vestiging. Op die manier werkte het hele bedrijf hieraan mee. Na het ontdubbelen, startten we onze strategische sessie uiteindelijk met 25 sterkten, 25 zwakten, 25 bedreigingen en 25 kansen. 

Tijdens de sessie brachten we dit samen terug naar 5 en vervolgens zelfs naar 3 punten. Zo bleven er 3 duidelijk omkaderde punten per kwadrant over die we echt belangrijk vonden. Punten over digitalisering en automatisering, materiaal en techniek, mensen en arbeid, duurzaamheid en natuurlijk klantbeleving. Op deze punten baseren we onze strategie. 

Niet top-down, maar bottom-up
Strategie wordt vaak geformuleerd door de directie en vervolgens top-down in de organisatie doorgevoerd. Maar de werkvloer moet bijdragen aan de doelen om de bepaalde doelstellingen en succesfactoren te bereiken. Daarom vinden wij het belangrijk om iedereen te betrekken. Hierdoor komt de strategie echt uit de organisatie. En wordt het niet ‘van bovenaf opgelegd’. Dit levert een resultaat op wat precies reflecteert waar we bij Den Elzen voor staan. Sympathiek, Ondernemend, Familie en Aandacht. Deze SOFA betekent dat iedereen mag meedenken en meebepalen. Ook als het over de strategie voor de komende jaren gaat. 

Meer nieuws en blogberichten