Samenwerken met 10 vestigingen
Den Elzen Autoschade is een groep met 10 vestigingen verspreid over Zuidwest-Nederland. Van Leiden tot Roosendaal en alles wat daartussen ligt. Dat betekent dat we binnen één bedrijf werken met de verschillende culturen die een specifieke regio of stad kent. Dat levert een heel diverse groep mensen op, die iedere dag met elkaar samenwerken. Hoe doen we dat toch? Met 10 vestigingen succesvol samenwerken?
10 vestigingen, één koers
Allereerst opereren de vestigingen niet zelfstandig, maar als groep. Samen bepalen we de koers van het bedrijf en alle vestigingen denken daarover mee. Op die manier vult ons strategisch plan zich met goede ideeën en inzichten vanuit 10 vestigingen. Dat is heel waardevol en zorgt voor een enorm draagvlak.
Vestigingsmanagersoverleg
Het vestigingsmanagersoverleg is misschien wel het langste woord binnen ons bedrijf. Tijdens deze bijeenkomst komen de vestigingsmanagers van alle 10 vestigingen samen. Voor een intensief overleg en om in teams te werken. Die teams hebben steeds weer andere samenstellingen, zodat iedereen elkaar goed leert kennen. Ze kijken hoe bepaalde processen binnen een vestiging lopen, onderzoeken de klanttevredenheid en maken een plan over hoe we die kunnen verbeteren. De betrokkenheid hierbij is groot, want bij het volgende overleg wordt er nagenoeg altijd naar de opvolging gevraagd. Zijn de aanbevelingen inderdaad doorgevoerd? Met welk resultaat? Verloopt het proces nu eenvoudiger? En misschien wel het belangrijkste: op welke manier heeft de vestiging er plezier uitgehaald?
Elkaar helpen
Omdat de vestigingsmanagers bij Den Elzen met elkaar bekend zijn, is de drempel om elkaar om hulp te vragen heel laag. Hierdoor hebben ze regelmatig contact en weten ze van elkaar wat er binnen de vestiging speelt.
Continu contact tussen vestigingen
Ook de medewerkers in de werkplaats en in het frontoffice komen veel in contact met collega’s op andere vestigingen. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens trainingen. Vooral de interne trainingen in onze “School voor Schade”. En ook als er personeel wordt uitgewisseld omdat het ergens druk is. Of als een vestiging een bepaald specialisme nodig heeft.
Dezelfde werkwijze
Het bezoek aan een andere vestiging is voor iedereen alsof ze op hun eigen vestiging binnenkomen. Want we zijn één bedrijf en alle vestigingen werken dus volgens dezelfde werkwijze. Met hetzelfde systeem, hetzelfde gereedschap en dezelfde verfspuiten. Alleen zijn er kleine verschillen die de vestigingen gewoon prettig vinden werken. En dat is fijn, want bij Den Elzen willen we niet alles vastleggen en regelen. Er moet ook ruimte zijn voor eigen inbreng en een eigen identiteit.
Succesvol samenwerken
Het leuke van de uitwisselingen tussen de vestigingen is dat collega’s elkaar persoonlijk ontmoeten. Terwijl ze eigenlijk op een andere vestiging werken. En daardoor bellen ze elkaar gemakkelijker op als ze hulp nodig hebben, een technische kwestie willen bespreken, of om te informeren naar onderdelen die op een andere vestiging misschien wel voorradig zijn. Zo werken de vestigingen steeds beter met elkaar samen. Gewoon omdat we één koers hebben, één werkwijze en omdat veel medewerkers elkaar kennen en veel met elkaar weten te bereiken. En dat laatste, dat is de belangrijkste succesfactor.