fbpx

Joost den Elzen en zijn 50-jarige Rover

Blog

Joost den Elzen en zijn 50-jarige Rover
Op 18 augustus vierde Joost den Elzen zijn 50e verjaardag. Joost is directeur/eigenaar van ABS Den Elzen Autoschade. Een familiebedrijf waarin eerder zijn vader en oom Theo werkzaam waren. We spreken Joost over zijn even oude Rover. En die groene auto is jarenlang van diezelfde oom Theo geweest. Hij bewaarde de auto speciaal voor hem. Waarom? Omdat hij precies op de geboortedatum van Joost voor het eerst op kenteken is gezet. Daarmee zagen zowel Joost als de Rover op 18-08-1972 het levenslicht.

De aankoop
Theo den Elzen is een van de oud-eigenaren van Den Elzen en heeft lange tijd in de zaak gewerkt. Toen Theo de Rover 3600 P6 met het kenteken van de verjaardag van Joost voorbij zag komen, moet hij hebben gedacht: “Die is voor mij!”. Hij heeft er jarenlang dagelijks in gereden en hem later als hobby-auto gebruikt. Met in zijn achterhoofd altijd de gedachte om hem voor Joost te bewaren.

Speciale gelegenheden
De Rover diende in de familie regelmatig als trouwauto. Joost zegt hier zelf over: “Voor onze familie betekent deze Rover erg veel”. Op 4 augustus 2004 kocht Joost de Rover over van zijn oom. Hij vertelt dat het toch wel erg speciaal is om een auto uit je geboortejaar te hebben. Vanaf 2006 tot 2009 gebruikte Joost de Rover als rally-auto voor rally’s in Schotland. Nu geniet de Rover van zijn pensioen.

Nieuw motorblok
Sinds de onvergetelijke rally’s staat de Rover stil. Wel netjes binnen en uiteraard goed onderhouden. Maar er wordt al jaren niet meer mee gereden. Want met een versleten motor kom je niet ver. De carrosserie ziet er goed uit. Alleen het technische gedeelte is aan vervanging toe. Joost laat weten dat er een nieuw motorblok klaarstaat. Maar de tijd en prioriteit om hem daadwerkelijk te vervangen ontbeert.

Nostalgische auto
Met veel enthousiasme vertelt Joost hoe het is om in de Rover te rijden. “Als je de deur sluit voel én hoor je hem ouderwets mooi in het slot vallen. Een prachtig geluid. Net zoals de 8-cilinderige motor, die ploft lekker. De binnenkant is met leer bekleed en ruikt dus ook naar een oude auto. Dat is echte nostalgie. Net als het grote, smalle stuur van glanzend zwart bakeliet. Je gaat echt even terug in de tijd zodra je de Rover instapt.”

Klussen en onderhoud
Origineel had de Rover geen stuurbekrachtiging. Maar het sturen werd wel erg zwaar. Daarom heeft oom Theo dit er op een gegeven moment wel op laten zetten. Verder heeft Joost zelf niet aan de Rover geklust. “Ik ben dan wel de eigenaar van een schadebedrijf, maar ik ben zelf niet zo handig. Dat mag je best opschrijven hoor. Want dat ik geen klusser ben, weet iedereen binnen Den Elzen :).”

Meer nieuws en blogberichten