fbpx

Ronny en zijn liefde voor zijn Nissan Skyline

Blog

Verliefd op een auto
Bij ABS Den Elzen in Den Haag gebeurde er iets bijzonders. Één van onze vakmensen knapte na werktijd zijn eigen auto op. Een Japanse Nissan Skyline waar hij jaren geleden op slag verliefd op werd.

De liefde voor auto’s zit Ronny in het bloed. Terwijl zijn echte grote liefde nog jaren op zich liet wachten, ontdekte hij met speelgoedauto’s al de prachtige wereld van de automobiel.

Een echte autofanaat
Ronny is eerste schadehersteller bij ABS Den Elzen in Den Haag. Hij is een echte autofanaat. Dat begon al op jonge leeftijd. Achter op de fiets bij oma noemde hij alle automerken op van de geparkeerde auto’s langs de weg. In de Wibra liep hij meteen naar het rek met speelgoedauto’s en was daar niet meer weg te slaan. Later verzamelde hij automagazines, speelde alleen maar videogames waarin geracet werd en knutselde hij heel veel aan modelauto’s. Die hij later weer inruilde voor radiografisch bestuurbare auto’s.

De Japanse autoscene
Als tiener trok de Japanse autoscene zijn aandacht. In 2006 wakkerde de film “The Fast and the Furious Tokyo Drift” de liefde voor Japanse auto’s verder aan. En dankzij zijn eindeloze interesse in auto’s en zijn hobby RadioGrafisch Driften, kon hij in zijn tienerjaren de “echte” wagens in het klein nabouwen en besturen. Inspiratie voor al die kleine projecten vond hij door online foto’s te zoeken, filmpjes te bekijken en blogs te lezen. Hierdoor deed Ronny al voordat hij zijn rijbewijs had enorm veel kennis op van auto’s.

Zijn’ Nissan Skyline uit 1998
De grote liefde van Ronny is zijn Nissan Skyline uit 1998. De auto komt van origine uit Japan en was nooit bestemd voor de Europese markt. In Japan rijdt het verkeer aan de linkerkant van de weg. Daarom is deze auto enkel gebouwd met het stuur aan de rechterzijde. Nissan produceerde de Skyline in 2 carrosserievormen. Een 2-deurscoupé en een 4-deurssedan. Beiden met een 6-in-lijn motor onder de motorkap en met een cilinderinhoud van 2.0 Liter, 2.5 Liter of 2.6 Liter. De auto van Ronny is een 4-deurssedan met een 2.5 liter turbomotor.

Gevonden in Groot Brittannië
De auto kwam hij toevallig tegen. Hij had een budget voor een nieuwe hobby-auto. Hij vond een BMW M3 en een Alfa Romeo 156 GTA. Maar beide auto’s konden hem niet overtuigen. Ronny wilde iets unieks. En vanuit zijn liefde voor Japanse auto’s nam hij een kijkje op een website waar Japanse Importauto’s werden aangeboden. Eigenlijk alleen om te kijken of hij binnen zijn budget een Toyota Supra kon vinden. Maar uiteindelijk passeerde ‘zijn auto’ het lijstje en Ronny was direct verliefd. Vroeger was deze auto al zijn droom. “Als ik mijn rijbewijs haal, dan koop ik een R34 Skyline Sedan”. Nu werd zijn droom werkelijkheid.

De auto stond in het Verenigd Koninkrijk en na een aanbetaling vloog hij samen met een vriend naar Engeland om de auto op te halen. Met de autotrein naar Calais reed hij terug naar Nederland.

Opknappen en verbouwen
Eenmaal in Nederland zag Ronny ruimte voor verbetering. Er waren een paar delen verweerd en er zaten wat kleine beschadigingen op. Maar de belangrijkste reden om de auto helemaal te verbouwen, was dat hij de auto nog meer uniek wilde maken. Hij begon met het vervangen van de bumpers en het spuiten van een paar onderdelen. Al snel liep het flink uit de hand.

Speuren naar onderdelen
Via Royal Parts bestelde hij een complete voorkop van een Nissan R34 GTR. Deze maakte hij passend voor zijn R34 Sedan. In Japan kocht hij een set sideskirts en spatbordverbreders. In België kon hij van een total loss R34 Sedan origineel getint glas overnemen. De voorkop van een R34 GTR is compleet van aluminium wat het gewicht op de voorkant verlaagt. Ook is deze een stukje breder, dus moest hij ook nog op zoek naar bredere velgen. Zijn keuze viel op originele R34 GTR velgen die erg gewild zijn. Na lang zoeken vond hij in Japan een mooie set, die hij meteen naar Nederland liet komen.

Eerst alles op maat maken
Daar zat hij dan. Met zijn droomauto en een hele berg onderdelen. Hij begon met alles passend maken. Want de onderdelen zijn afkomstig van een R34 GTR. En deze is alleen als 2-deurscoupé geleverd. Er was dus wat werk nodig om alles passend te krijgen op zijn 4-deurssedan.

Daarna restaureren en spuiten
De volgende stap was de hele auto kaal maken en voorbewerken. Hij heeft hem volledig gestript. Zelfs de motor is eruit gehaald. Hij controleerde alle onderdelen. En zorgde dat ze allemaal in perfecte staat waren voordat ze in de grondverf gingen. De auto is in de kleur Millennium Jade gespoten. Het werk deed hij buiten werktijd in de werkplaats van ABS Den Elzen in Den Haag. Hier had hij altijd goed gereedschap en een fijne werkplek tot zijn beschikking. Ronny deed bijna alles zelf. Alleen het voorbewerken en spuiten is gewoon niet zijn afdeling. Dus daar hielpen zijn vader en een paar collega’s bij.

Hij doet hem nooit meer weg
Op de vraag of Ronny zijn Nissan ooit zal verkopen, zegt hij dat hij de auto voor altijd wil houden. Hij heeft hem zo uniek en eigen gemaakt. En hij heeft nog zoveel ideeën om hem verder aan te passen. Dat het zonde zou zijn om zijn grote liefde weg te doen.

\

Nissan Skyline ABS Den Elzen

Meer nieuws en blogberichten