Maureen Kroes

BlogCollega' s aan het woord

Interview met Maureen Kroes over haar tijd bij ABS Den Elzen

In de serie Collega’s aan het Woord vertellen collega’s meer over hun werk bij ons. Deze keer een iets andere versie. Maureen Kroes is sinds december 2020 bij ons werkzaam als HR-interim. Haar tijd bij ons loopt helaas af en dus vonden we het tijd voor een interview. Hoe heeft zij het bij ons ervaren en wat heeft zij onze organisatie gebracht?

Maureen Kroes is samen met haar man een eigen onderneming gestart genaamd KRS-company. Inmiddels is haar man werkzaam als MD Europe binnen een global logistiek bedrijf. KRS-company helpt MKB- en familiebedrijven te professionaliseren op een breed vlak. Ze pakken bijvoorbeeld bedrijfsstrategieën aan, begeleiden het (verander)management, helpen bij teamontwikkeling, coaching en het professionaliseren van HR. En voor dat laatste doel hebben wij Maureen ingehuurd.

Maar laten we beginnen bij het begin. Maureen, stel jezelf eens voor.
Ik ben Maureen Kroes. Getrouwd en moeder van 3 meiden. Ik word erg blij van strandwandelingen, uit eten gaan met een goed glas wijn erbij en tijd doorbrengen met mijn gezin. Daarnaast ben ik gek op crossfit. Iedereen die mij goed kent weet dat ik daar gemiddeld 5 dagen per week te vinden ben.

Vertel ons eens wat over je loopbaan. Wat heb je zoal gedaan?
Ik ben rond mijn 20ste met werken begonnen. Als ik naar mijn loopbaan kijk, heb ik leren en ontwikkelen altijd erg belangrijk gevonden. Naast mijn werk heb ik altijd studies of korte trainingen gevolgd om bij te blijven maar ook om mijzelf te blijven uitdagen en te ontwikkelen.

Ik begon met een administratieve baan. Als er toen een award uitgereikt zou zijn voor ‘slechtste medewerker van het jaar‘ dan had ik die gekregen. Ik kreeg geen energie van mijn werk waardoor mijn ziekteverzuim erg hoog was. Het was echt geen goed jaar, ook prive niet. Tijd dus om het roer om te gooien.

Via een uitzendbureau ben ik bij een groot reclamebureau terechtgekomen waar ik uiteindelijk 21 jaar gewerkt heb. Er hing een goede energie en daar werd ik enthousiast van. Het klikte met de directie en daarom mocht ik starten als HR- en directie-assistent. Zonder ervaring of studie. Ik ben nog steeds dankbaar voor die kans want dat was de start van mijn HR-carrière. In de avonduren ben ik gestart met de HBO studie P&O om de theorie van het vak te leren en later heb ik de studie Managementwetenschap opgepakt.

Een aantal jaren later werd ik door de directie van het dochterbedrijf gevraagd om bij hen te komen werken en HR te professionaliseren. Er was geen HR dus dat moest ik vanaf de basis opzetten. Nog weer later werd ik HR-manager en adviseur van een andere afdeling in dat bedrijf. Je kunt dus wel stellen dat ik alle facetten binnen HR geleerd heb. Ik ben daar echt uitgegroeid van jong meisje tot een volwassen gedreven werkende vrouw.

Wat een mooie loopbaan. En wanneer besloot je dat het tijd was om voor jezelf te gaan werken?
Ik zat daar 21 jaar en had op het laatst 3 petten op. Ik was HR-adviseur, HR-manager en coach. Ik had zoals je wel kunt begrijpen weinig tijd om alles goed te kunnen doen en dat knaagde aan mij. Ondanks de combinatie werd ik nog steeds flink uitgedaagd en vond ik alles nog te leuk. Dus loslaten was ook moeilijk. Op een bepaald moment begon de energie bij mij op te raken. De organisatie werd groter, ik was druk en had geen tijd om nieuwe ideeën uit te werken. Ik voelde aan mijzelf dat het niet goed ging. En ik wilde absoluut niet uitvallen. Niet voor mijzelf en niet voor het bedrijf. Mijn loyaliteit was na 21 jaar nog steeds erg groot. Dus toen heb ik aan de bel getrokken en besloten om na 21 jaar te hebben gewerkt voor veel verschillende afdelingen en Bv’s te stoppen. Het was het juiste moment, want ik kijk nog steeds met een heel fijn gevoel terug op die tijd.

Daarna kreeg ik de rust om na te denken over de toekomst en vroeg ik mij af, wat als ik mocht kiezen? Wat wil ik dan? Dat had ik eerder nooit hoeven doen omdat daarvoor altijd alles op mijn pad kwam. Dus het was ook wel fijn om daar eens goed en rustig over na te kunnen denken.

Ik was altijd nieuwsgierig hoe het zou zijn als ZZP’er. Ik besloot toen om daar mee te starten. Kijken of ik met mijn kennis en ervaring andere bedrijven kon helpen. Nu moest ik op pad gaan. En was heel benieuwd wat dat met mij zou doen. Vlak na mijn opzegging kwam Corona. Ik had tot en met januari 2020 gewerkt en in maart begon de Corona tijd.

Helaas werd mijn vader in die periode ziek en heb ik hem in alle rust tot het einde verzorgd. Achteraf gezien ben ik dus heel dankbaar dat ik toen geen langdurige opdrachten had. Na het verwerkingsproces ben ik samen met mijn man gestart met KRS-company. In april kregen we samen onze eerste opdracht. Ik op HR gebied en hij op (verander)management. Vanaf augustus begonnen er bij mij ook meerdere (kleine) opdrachten te starten. Ik merkte al snel dat ik hier heel veel energie van kreeg. Een juiste keuze dus. In die periode ben ik ook weer gaan leren. Ik ben toen gestart met creërend leiderschap. En daar heb ik Danielle Vermeulen – directielid bij Den Elzen- leren kennen.
Na de zomer belde Danielle mij. “Maureen ik heb met spoed een HR-medewerker nodig. Wil jij eens kijken in jouw netwerk?”. Ze stuurde mij het profiel en eigenlijk wist ik gelijk dat ik dat zelf wilde gaan doen. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en Danielle gevraagd of ik dit zelf mocht doen. Na een aantal gesprekken met zowel Danielle, Joost en daarna ook met Rogier klikte het heel erg en mocht ik in december starten met mijn interim project.

Met welke opdracht ben je bij ons gestart?
Het zou voor 6 maanden zijn. Den Elzen had iemand nodig als vervanging van de vaste HR-medewerker. En ze hadden iemand nodig die HR kon professionaliseren. De mix tussen de operationele en adviserende kant trok mij erg aan.

Wat zijn de belangrijkste punten die je binnen Den Elzen aangepakt hebt?
Ik heb gezorgd voor een eerste basis. Gaandeweg ben ik samen met Danielle en later ook met Nicole – een nieuwe HR medewerker – de HR-administratie gaan optimaliseren. We hebben met elkaar afgestemd hoe we werken, wat onze huisregels zijn. Vanuit daar hebben we vaste sjablonen gemaakt en ben ik HR gaan profileren richting de vestigingen. HR moest een gezicht krijgen, en niet alleen een administratieve rol. Waar iedereen zich vrij voelt om binnen te stappen en waar iedereen snapt wat HR voor hen kan betekenen. We gaan nu bijvoorbeeld 1x per maand langs op de vestigingen en bespreken een vaste agenda met de vestigingsmanagers. Dat is voor hen fijn maar ook voor ons. Je voelt de sfeer en ziet als er iets is. En doordat je met elkaar in gesprek gaat, komen er andere onderwerpen boven water en ga je er vaker langs. Zo zijn we gestart met verbetertrajecten met medewerkers en wat dat betekent voor de vestigingsmanagers. Ook hebben we een start gemaakt dat we niet meer ‘maar’ 2 keer per jaar om de tafel zitten met medewerkers, maar zorgen voor continue begeleiding en gerichte sturing. Dit hebben we nu al bij een aantal medewerkers toegepast en je merkt dat zij helemaal opbloeien van deze aandacht en persoonlijke ontwikkelingsgesprekken. Dat is goed om te zien. Dat deel zal in de toekomst nog verder uitgerold moeten worden. Maar ik weet zeker dat dat gaat lukken!

Waren er ook punten waar je bij binnenkomst zelf dacht, die hebben gelijk aandacht nodig?
Eerlijk gezegd was ik positief verrast en verbaasd. Ik vond dat Den Elzen al ver was. Ik kon ook echt merken dat ze aan het professionaliseren waren en zijn. In alle lagen in het bedrijf en altijd met een open mind. Ook door de komst van operationeel manager Rogier Schinkel. Dit kon ik merken aan de manier waarop Den Elzen omgaat met de kennis en kunde van mensen, hier investeren ze erg veel in. Maar ook het investeren in de werkplaats is belangrijk. Ik was zo positief verrast om te zien dat alle elementen die ik in dit MKB-familiebedrijf voorbij zag komen ook altijd had gezien bij de multinational waar ik vandaan kwam. Dat was ook het moment dat ik aan Danielle de vraag stelde wat ik hier nou eigenlijk kwam doen. Nadat ik met meer collega’s had gesproken, begreep ik dat ik mijn tijd moest steken in het hebben van duidelijke communicatie en snelheid vanuit HR. En zorgen dat de procedures die er al waren vastgelegd zijn en worden uitgerold.

Wat leuk om te horen. Dan ben ik heel benieuwd. Wat typeert Den Elzen volgens jou?
Den Elzen is een ondernemend familiebedrijf. Altijd bezig met professionaliseren en innoveren. En dat voelde ik heel sterk vanaf dag 1. Ook typerend: het welkom heten en vertrouwen geven aan iedereen. ‘Doe het maar, ga het zelf doen’ en altijd vooruit willen kijken en komen. Niet bang zijn maar kansen zien en kansen pakken. Nooit stilstaan. De voorwaartse energie is voelbaar. Dat is echt Den Elzen voor mij.

Als je straks stopt wat wil je collega’s dan nog meegeven?
Je kan altijd meer dan jezelf denkt. Blijf jezelf uitdagen om je maximale potentie te benutten. Als iets niet zo lekker loopt, ga er mee aan de slag. Jij staat zelf aan het stuur van je eigen ontwikkeling en hoe dingen lopen, dus pak daar je verantwoording in.
Den Elzen daagt je daar altijd in uit. Je mag altijd je mening geven, bijvoorbeeld tijdens de Dagstart. Benut het en wacht niet te lang.

Zijn er ook dingen die jij van onze organisatie hebt geleerd die je mee gaat nemen?
Zeker. Wat ik hier heb ervaren, is dat het belangrijk is om iemand welkom te heten en altijd oprecht vertrouwen te geven. Dat heb ik uitgebreid mogen ervaren en dat vond ik heel fijn. Het geeft je vleugels, je hebt meer plezier in je werk en hierdoor kun je ook mooie resultaten neerzetten. Iemand een echt welkom geven en vertrouwen geven heeft voor mij nogmaals bevestigd hoe belangrijk het is als een bedrijf dit aan haar medewerkers geeft, je krijgt er veel voor terug. Dit neem ik mee.

Hoe ziet je tijd na Den Elzen eruit?
Ik moet allereerst gaan loslaten en afkicken van Den Elzen. Ik heb een fijne tijd gehad en heb mogen werken met allemaal leuke professionele collega’s en zit nu in de laatste afronding van mijn overdracht. Dus eerst dat proces afronden.
Gelukkig is mijn tijd hier verlengd tot en met september. Dus heb ik nog even. Maar naast Den Elzen heb ik tot en met december ook al samen met mijn man een ander project lopen.

Vanaf volgend jaar wil ik het coachen meer gaan oppakken. Want daar zit mijn kracht. En als ik heel groot mag dromen wil ik een mix van coachen en vitaliteit. We staan namelijk 24 uur aan. In deze drukke maatschappij wordt dat alleen maar erger. Ik droom er daarom van een plek te creëren waar mensen uit kunnen staan. En waar ik iemand ook kan coachen op zijn of haar mentale deel. Het sporten (crossfit) zal hier ook onderdeel van uitmaken.

Maar los van deze grote droom sta ik er natuurlijk ook voor open om volgend jaar weer te starten aan een nieuwe klus op het gebied van HR en coaching. Hopelijk in combinatie met mijn grote droom.

Maureen, we zijn je enorm dankbaar voor alle professionele kennis & kunde die je gebracht hebt. Wij raden iedereen aan om in zee te gaan met Maureen. Gegarandeerd een aanwinst!

Meer weten? Bekijk hier haar website: https://www.krs-company.com/

Meer nieuws en blogberichten

ABS Den Elzen Restyle

Deukendag Roosendaal

Nieuws

“Kom jij ook naar onze Deukendag in Roosendaal 30 oktober? Speciaal op deze dag herstellen wij een klein Restyle deukje – zonder lakschade – weg voor € 25,- incl. BTW. Klaar terwijl u wacht!”

Bericht bekijken
ABS Den Elzen Groep

Terugblik eerste halfjaar

Blog

“Ondanks een lager werkaanbod in de afgelopen 1,5 jaar zijn we blijven investeren in ontwikkeling, kennis, equipment, processen en specialisaties. Hebben we daarmee onze doelen voor het 1e halfjaar behaald? “

Bericht bekijken
Menu