De geschiedenis van Restyle

Blog

De geschiedenis van Restyle

Het was in 1993 dat we bij Den Elzen hoorden over een nieuwe techniek. Uitdeuken zonder spuiten werd op kleine schaal toegepast in de autofabrieken in Japan en de Verenigde Staten. Maar deze techniek stond op het punt om ook buiten de fabrieken terrein te winnen. Den Elzen besloot met twee mensen naar Amerika te gaan om zich deze nieuwe techniek eigen te maken.

Wij waren de eerste
Zo werd Den Elzen een van de eerste Nederlandse schadebedrijven die uitdeuken zonder spuiten aanbood aan haar klanten. We noemden het ‘Restyle© – uitdeuken zonder spuiten’, omdat dat precies is wat we bij deze techniek doen. Het restylen van het gedeukte plaatwerk. Den Elzen had begin jaren ’90 van de vorige eeuw nog maar twee vestigingen. Daarom gingen we op zoek naar partners die deze techniek ook wilden leren. En zo ontstond er uiteindelijk een landelijke dekking met licentiehouders. En kon iedere Nederlander kleine deukjes in zijn auto laten ‘restylen’.

De show
“Uitdeuken zonder spuiten? Dat bestaat toch niet?” Dat was vaak de reactie als we over deze techniek spraken. Daarom organiseerden we shows door het hele land. Dan sloegen we tot verbazing van de omstanders een deuk in de motorkap van de Saab van Harry den Elzen. Daarna deden we het gordijn dicht, zodat onze specialisten aan het werk konden. Als het gordijn weer openging, was de deuk als sneeuw voor de zon verdwenen. Een hoop oeh’s en aah’s klonken uit het publiek. Zo maakte Nederland kennis met Restyle©.

Zelf gereedschap maken
De eerste jaren lieten we in eigen beheer gereedschap maken. Voor Restyle© is specifiek gereedschap nodig, dat in Europa nog niet verkrijgbaar was. Later kwamen er leveranciers die deze gereedschappen maakten of importeerden. En was het niet langer nodig ze zelf te laten maken.

Steeds gekkere deuken
Het belangrijkste gereedschap is licht. Door een krachtige lichtbron op het plaatwerk te laten schijnen, ziet de specialist precies waar er spanning op het plaatwerk staat. Toen Restyle© nog in de kinderschoenen stond, konden we er zo kleine deukjes van binnenuit uitkloppen. Daarna gingen steeds meer mensen zich specialiseren en konden we steeds gekkere en moeilijkere deuken verwijderen. Door ze eruit te masseren, trekken en terug te tikken.

Restyle© is een begrip
Door de jaren heen werd Restyle© een begrip. En nog steeds spreken schadeherstelbedrijven over Restyle©, wanneer ze het over uitdeuken zonder spuiten hebben. Want inmiddels biedt bijna ieder autoschadeherstelbedrijf een bepaalde vorm van Restyle© aan.

Geen techniek, maar een ambacht
Ook bij ons in de werkplaats passen we deze techniek vaak toe. Omdat dit echt een ambacht is en omdat je dit eigenlijk dagelijks moet doen om er echt goed in te blijven, hebben wij hiervoor een paar collega’s opgeleid. Daarnaast werken we met twee partners die inspringen als het nodig is. Op deze manier kunnen we Restyle© op al onze vestigingen toepassen. Met als resultaat dat we de auto’s beter en tegen lagere kosten kunnen herstellen.

Meer nieuws en blogberichten

Het Flexteam

Blog

Het Flexteam bestaat uit 5 zeer ervaren flex-schademanagers. De vestigingen van Den Elzen huren deze schademanagers in op het moment dat er iemand uitvalt.

Bericht bekijken

Den Elzen – Front-office Schade opleiding

Blog

Vier schademanagers van verschillende Den Elzen vestigingen volgden het afgelopen jaar de opleiding Front-office Schade. Ben je benieuwd naar hun ervaringen? Lees het blog en ontdek meer over de opleiding Front-office Schade van TOI Opleidingen.

Bericht bekijken

Joost den Elzen en zijn 50-jarige Rover

Blog

Op 18 augustus vierde Joost den Elzen zijn 50e verjaardag. We spreken Joost over zijn even oude Rover. Waarom? Omdat hij precies op de geboortedatum van Joost voor het eerst op kenteken is gezet. Daarmee zagen zowel Joost als de Rover op 18-08-1972 het levenslicht.

Bericht bekijken
Menu