Den Elzen – Front-office Schade opleiding

Blog

Den Elzen – Front-office Schade opleiding
Vier schademanagers van verschillende Den Elzen vestigingen volgden het afgelopen jaar de opleiding Front-office Schade. Tijdens dit intensieve opleidingstraject hebben ze veel technische kennis opgedaan en communicatieve vaardigheden aangeleerd. Ben je benieuwd naar hun ervaringen? Lees het blog en ontdek meer over de opleiding Front-office Schade van TOI Opleidingen.

Van start
Den Elzen gaf Frank (vestiging Breda), Wesley (vestiging Den Haag), Sebastiaan (vestiging Gorinchem) en Fred (vestiging Zoetermeer) de mogelijkheid om de Front-office Schade opleiding te volgen. De vraag kwam voor hen allemaal onverwachts, maar ze zagen het stuk voor stuk als een grote eer. Sebastiaans instelling was dan ook: “Als je beter wilt worden, moet je alle kansen aangrijpen die je krijgt aangeboden”. Zo gezegd, zo gedaan. De eerste lesdag stond al gepland, dus ze konden snel beginnen. Vol enthousiasme gingen de heren van start.

Wat houdt de Front-office Schade opleiding in?
Een front-office schademanager is dé schakel tussen de klant en de technici in de schadewerkplaats. Bij TOI Opleidingen leren de deelnemers de juiste vragen aan de klant te stellen. Zo kunnen ze de risico’s en de schade van het voertuig beter in kaart brengen.

De front-office schademanager krijgt tijdens de opleiding veel technische kennis over de nieuwste (en toekomstige) auto’s. Dit helpt ze de schade beter in te schatten. Ook leren ze een overzichtelijk reparatieplan op te stellen, zodat het schadeherstelproces in de werkplaats veilig en snel verloopt. Met deze aangeleerde technische kunde, gecombineerd met communicatieve vaardigheden verhogen ze de klanttevredenheid en verbeteren ze het bedrijfsproces.

Intensief opleidingstraject
Ze zeggen het alle vier: “Het is een intensief opleidingstraject waar je aardig wat tijd in moet steken”. Front-office Schade is een tweejarige opleiding die de schademanagers in minder dan een jaar hebben afgerond. Dit versnelde traject hield in dat ze wekelijks onder werktijd online trainingen en coaching kregen. Een paar uur per week thuis e-learning volgden en een keer per maand op locatie les hadden. Of het gelegen kwam? Nee, zegt Fred. Voor Sebastiaan ook niet, omdat hij thuis midden in een verbouwing zat. “Maar het komt nooit uit, dus dat is geen excuus. Je moet er gewoon vol voor gaan”. Gelukkig snapte Den Elzen dit ook en boden ze hulp en ondersteuning waar mogelijk.

Een mooie bijkomstigheid
Binnen Den Elzen hebben de schademanagers regelmatig telefonisch contact met elkaar. Maar omdat ze op andere vestigingen werken, hadden ze elkaar nog nooit ontmoet. Door de opleiding bouwden de mannen een goede band met elkaar op, wat een onwijs leuke bijkomstigheid is. Ook het contact met collega’s van andere bedrijven was interessant. We leerden van elkaars processen en werkzaamheden.

Profijt
Voor zowel Frank, Wesley, Sebastiaan als Fred was het wennen om weer te moeten leren, rapporten te schrijven en examens te maken. Maar op de vraag: was dit het uiteindelijk allemaal waard? Reageren ze allemaal met een overtuigende ja! Vooral over het technische aspect zijn ze te spreken. En ook de persoonlijke groei en communicatieve vaardigheden vinden ze erg waardevol.

Door de opleiding herkennen ze schade eerder, kunnen ze collega’s adviseren en is de communicatie met de werkplaats en het klantcontact verbeterd. Al tijdens de opleiding merkten ze progressie in hun werkzaamheden. Een leerzaam traject, waar ze alle vier positief op terugkijken.

Meer nieuws en blogberichten

Het Flexteam

Blog

Het Flexteam bestaat uit 5 zeer ervaren flex-schademanagers. De vestigingen van Den Elzen huren deze schademanagers in op het moment dat er iemand uitvalt.

Bericht bekijken

De geschiedenis van Restyle

Blog

“Uitdeuken zonder spuiten? Dat bestaat toch niet?” Dat was vaak de reactie als we over deze techniek spraken. Daarom organiseerden we shows door het hele land.

Bericht bekijken

Joost den Elzen en zijn 50-jarige Rover

Blog

Op 18 augustus vierde Joost den Elzen zijn 50e verjaardag. We spreken Joost over zijn even oude Rover. Waarom? Omdat hij precies op de geboortedatum van Joost voor het eerst op kenteken is gezet. Daarmee zagen zowel Joost als de Rover op 18-08-1972 het levenslicht.

Bericht bekijken
Menu