Autoschade claimen of zelf betalen?

Blog

Autoschade claimen of zelf betalen?

Wanneer je na een ongeluk de schade claimt bij je autoverzekeraar heeft dit invloed op je schadevrije jaren. En dus op je maandelijkse premie. Als je een schade meldt, kun je er van uit gaan dat dit je ongeveer 5 schadevrije jaren kost. En dit heeft een behoorlijke invloed op je premie. Daarom adviseren wij je om eerst even uit te rekenen wat de echte kosten van je schade zijn, voordat je je schade claimt bij de verzekeraar. Let op: dit is alleen wanneer je de schade niet op iemand anders kunt verhalen. Want is de schade verhaalbaar, dan val je ook niet terug in schadevrije jaren.

Een voorbeeld:

Stel, je rijdt per ongeluk tegen een paaltje tijdens het inparkeren. Het kost je € 250 om de schade te laten repareren. En gelukkig is jouw auto allrisk verzekerd, zodat je de kosten kunt declareren. Maar … is dat nu wel verstandig?

Jouw verzekeringspremie is € 52 per maand. Omdat je op de 12e trede van de bonus-malus-ladder staat, krijg je 75% korting. Per jaar betaal je in totaal € 624 aan premie.

Door deze schade te claimen ga je 5 schadevrije jaren terug. En kom je uit op trede 8. Je maandelijkse korting bedraagt nu nog maar 62,50%. Je maandpremie gaat hierdoor naar € 78 per maand en jaarlijks betaal je nu € 936 verzekeringspremie. Dat is een verschil van € 312 in het eerste jaar. En dat is meer dan wanneer je de schade in dit geval zelf betaalt.

Eigen risico
In het voorbeeld gaan we ervan uit dat je de kosten volledig vergoed krijgt. Maar in sommige gevallen heb je een eigen risico. Deze bedraagt soms wel € 200. Controleer dit even voordat je een schade claimt. Want met een eigen risico kan het nóg onvoordeliger uitpakken.

Schadeclaim terugdraaien
Als je je schade geclaimd hebt, betaalt jouw verzekeraar de schade en zet je 5 schadevrije jaren terug. Als achteraf blijkt dat dit toch niet zo gunstig uitpakt, dan kun je jouw verzekeraar vragen om de claim terug te draaien.

Schadeclaim achteraf intrekken en zelf betalen
Je hebt schade gereden en dit gemeld bij je verzekering. Je hebt achteraf spijt omdat het voordeliger was om het zelf te betalen. Binnen 1 jaar nadat de schade is geclaimd kun je een verzoek indienen bij de verzekeraar. Controleer wel eerst de polisvoorwaarden, want de voorwaarden verschillen per verzekeraar. Is je verzoek goedgekeurd? Dan krijg je je schadevrije jaren weer terug en betaal je alsnog zelf de schade.

Wanneer claim je autoschade bij je verzekeraar?
De autoschade claim je bij je verzekeraar als:

–           De reparatiekosten te hoog zijn om zelf te betalen
–           De schade niet jouw schuld is
–           Je een no-claimbeschermer hebt
–           Je al zoveel schadevrije jaren hebt opgebouwd dat het amper effect heeft op je korting

De autoschade claim je in de regel niet als:
–           De reparatiekosten even hoog zijn als het eigen risico
–           De reparatiekosten lager zijn dan het bedrag dat je premie omhoog gaat

Wat is een no-claimbeschermer?
Een no-claimbeschermer is een aanvullende dienst van de verzekeraar. Deze sluit je meestal apart af. Je kunt dan ieder jaar één schade claimen, zonder dat de premie omhoog gaat. Maar let op: het aantal schadevrije jaren neemt wel gewoon af, waardoor je bij een overstap naar een andere verzekeraar wel een hogere premie zult betalen.

Termijn schade melden
Schade melden doe je zo snel mogelijk. Wanneer je de exacte termijn wilt weten kun je het beste contact opnemen met je verzekeraar. Meestal moet je binnen 3 maanden na de schade een melding doen. Als je de schade niet op tijd meldt, is de schade te oud en kan de verzekeraar niet meer vaststellen of onderzoeken hoe groot de schade was.

Waarom zou je schade melden?
Autoschade melden is niet altijd wettelijk verplicht. Maar soms dus wel. Dat is wanneer er een andere partij bij betrokken is.

Schade met een tegenpartij
Rij je schade en is er een andere partij bij betrokken? Dan ben je wettelijk verplicht om de schade te melden. Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding. Je meldt de schade via een formulier dat je samen met de tegenpartij invult. Dit schadeformulier stuur je vervolgens naar de autoverzekeraar. Die beoordeelt wie er schuldig is en wie de schade dus op zich moet nemen. Als jij de schuldige bent, dan betaalt jouw verzekeraar de kosten voor schadeherstel van de tegenpartij. Ook voor eventuele medische kosten is jouw verzekeraar dan aansprakelijk.

Schade moet je verplicht melden als:
–           Je een fietser of voetganger hebt aangereden
–           Je een aanrijding hebt gehad met een andere automobilist
–           Je tijdens het parkeren tegen een andere auto bent aangereden
–           Je tegen een lantarenpaal bent gereden, hierbij is de gemeente de tegenpartij

Schade zonder tegenpartij
Wanneer er geen tegenpartij betrokken is bij de schade, dan ben je niet verplicht het te melden. Denk bijvoorbeeld aan een sterretje in de ruit. Of een aanrijding met loslopend wild. Deze schades worden ook niet gedekt door de WA-autoverzekering.

Schade meld je niet als:
–           Je een sterretje in ruit hebt
–           Je auto beschadigd is door vandalisme of loslopend wild
–           Je auto is beschadigd door stormschade

Schadeformulier
Tenslotte hebben we dan nog het bekende schadeaanrijdingsformulier. Deze krijg je van je verzekeraar of je vraagt hem bij ons op. Autoschade meld je dus bij voorkeur via dit formulier. Het is niet wettelijk verplicht om een schadeformulier in te vullen, maar verzekeraars eisen dit meestal wel. Ze hebben dit formulier namelijk nodig om te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade. En dit willen ze liever op papier, zodat er later geen verwarring over kan ontstaan tussen de twee partijen.

Dit doe je bij schade
Reken bij een kleine schade even uit of je het moet claimen, of dat je het beter zelf kunt betalen. Meld een schade waar een andere partij bij betrokken is altijd. En gebruik het schadeformulier voor een correcte afhandeling.

Tenslotte maken de schade-experts van ABS Den Elzen een prijsopgave voor het herstellen van de schade. Ook zorgen we voor vervangend vervoer of een andere manier van mobiliteit En regelen we desgewenst de afhandeling met de verzekering. Zo helpen we je om de juiste keuzes te maken.

Meer nieuws en blogberichten

Menu