Gerestaureerde Volkswagen T1 Pick-Up van Den Elzen
Tijdens de grote opening van de verbouwde vestiging in Capelle aan den IJssel presenteerden we ook onze gerestaureerde Volkswagen T1 Pick-Up bus. Een bus met een lange geschiedenis en een beroemde voorganger.
Het begin van de restauratie in de jaren ’90
Het begon allemaal begin jaren ’90. Rokus Vink, medewerker bij Den Elzen, had een oud Volkswagenbusje gekocht om volledig te restaureren. Hij werkte er keihard aan en had het plaatwerk bijna klaar toen hij de klassieker wilde verkopen. Joost den Elzen, onze directeur, vond dat zonde en besloot het busje van hem over te nemen. Een Hongaarse medewerker kreeg de opdracht het project verder af te maken. Maar omdat hij kort daarna terugging naar Boedapest, kwam het project weer stil te liggen. Uiteindelijk is de bus naar Hongarije gebracht waar het plaatwerk verder werd afgemaakt. Klaar om in Nederland gespoten te worden.
Een bijzondere wending
Toen gebeurde er iets bijzonders dat het uiteindelijke lot van het busje bepaalde. Er kwam een liftbouwer langs met een mooie opdracht, namelijk om van een volkswagenbusje een lift te bouwen die aan de gevel van het hoofdkantoor van auto-importeur PON bevestigd moest worden. Een leuke opdracht, maar het busje dat ze aanleverden, bleek totaal ongeschikt. Er was haast bij, en ze moesten snel een ander busje vinden. Toen keek iedereen naar de T1 bus die nog altijd klaar stond om gespoten te worden. Uiteindelijk is de Hongaarse collega weer naar Nederland gehaald om dit busje op maat te maken zodat het als lift kon dienen.
Restauratie van de huidige T1 Pick-Up
Hierdoor raakte Joost zijn wagen kwijt en ging hij op zoek naar een nieuw busje om te restaureren. Die vond hij bij een collega in Gorinchem. In 2021 kocht hij deze T1 Pick-Up aan en Rokus Vink mocht er weer aan werken. In de vier jaren die volgden is het busje volledig gerestaureerd en geëlektrificeerd. Rokus deed het plaatwerk en Richard Tromp maakte hem samen met een kameraad volledig strak en spuitklaar.
Van klassieke motor naar elektrische aandrijving
Origineel werd deze bus uitgerust met een luchtgekoelde viercilinder-boxermotor. Maar omdat we graag met onze tijd meegaan, wilden we onze bus met een elektromotor uitvoeren. Hiervoor vroegen we Zero Classics om hulp. Het resultaat is een klassieke bus met een krachtige Tesla elektromotor, een Volkswagen-accupakket dat geschikt is voor snelladen en een mooie set Porsche-remmen. In vier jaar tijd is de bus gerenoveerd en tot een prachtig visitekaartje van ons bedrijf geworden. Vanaf nu zetten we hem trots in voor promotiedoeleinden op beurzen en evenementen.
Leuke details en bijzondere symboliek
Als je goed naar de bus kijkt, zie je allerlei leuke details. Zoals het oude Den Elzen logo uit de jaren ’60, dat op de bus prijkt. In het logo zie je op de mengbeker een deel van het huidige logo staan. Ook dat verwijst naar oud in een nieuw jasje. En ook het originele kenteken is heel bijzonder. TJ-01-62. ’62 is het originele bouwjaar van de bus. De J staat natuurlijk voor Joost, de eigenaar van de bus. En dan blijft de T en het cijfer 01 nog over. Die staan samen voor het model T1.
