Navigatie

Een half jaar na de overname van ABS Hoppenbrouwers

Wim Kempeneers over de overname van Hoppenbrouwers

In januari dit jaar namen wij de twee vestigingen van ABS Hoppenbrouwers in Roosendaal en Bergen op Zoom over. Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder, een mooie periode om op terug te kijken met Wim Kempeneers, vestigingsmanager van deze twee vestigingen. Want hoe verliep die overname? Wat is er allemaal veranderd en wat zijn de toekomstplannen? ABS Autoherstel vroeg het Wim:

Als het gevoel maar goed is
“Zelf wist ik al geruime tijd dat de overname eraan zat te komen. Echter voor de collega’s in Roosendaal en Bergen op Zoom was het best schrikken toen Rob Hoppenbrouwers op 9 december met dit nieuws kwam.

De overname zelf ging heel zorgvuldig. Rob zou het bedrijf nooit verkopen als er geen goed gevoel was. En niet alleen vanuit hem, maar ook vanuit zijn medewerkers. Daarom heeft hij ook toestemming gevraagd aan zijn medewerkers. Volgens Rob ging het hier om twee bedrijven met eenzelfde cultuur, wat zou zorgen voor een geruisloze overname.”

Een bewogen jaar
“Het was een bewogen jaar. Ik ben al vanaf 1987 betrokken bij Hoppenbrouwers. Ik had al eerder een overname meegemaakt, maar dat was van vader op zoon. Dit was heel anders. Ineens ging het snel. Rond de zomervakantie van 2019 raakten Rob en Joost den Elzen in gesprek en in december werden de plannen over de overname gedeeld met de medewerkers.

Als vestigingsmanager was ik al eerder betrokken bij de plannen, dus ik kon de overname al langer op me in laten werken dan de rest van de medewerkers.
En toen was de overname ineens daar. Nu we onderdeel zijn van een grote organisatie met acht vestigingen gaat het toch anders. De lijntjes zijn anders en de aansturing is strakker. Dat is wel even wennen.”


Het voelt als een familie

“De sfeer is onverminderd goed gebleven. Een aantal medewerkers kunnen de overname lastig verwerken. En dat kan ik begrijpen. Zij werkten al jaren bij Hoppenbrouwers en hebben nog met de vader van Rob gewerkt. Voor hen verandert er dan ineens veel.

De bedrijven passen goed bij elkaar. We zien dat we bij een heel mooi bedrijf terecht zijn gekomen: open, professioneel, transparant. Hoppenbrouwers voelde als een familie en dat gevoel is niet veranderd bij de Den Elzen Groep.“

Het beste van beide werelden
“Eigenlijk is er nog weinig veranderd. Zo werken we nog steeds volgens de QRM-methode. Den Elzen werkt volgens LEAN methode, waar meer gedacht wordt vanuit efficiency, weinig verspilling. Een aantal elementen zie je in beide methodes terug.
Het is de wens om voorlopig te blijven werken met onze eigen methodes. Op onze vestigingen zijn namelijk flinke investeringen gedaan om QRM toe te passen, ook fysieke aanpassingen aan de werkplaats. Het zou zonde zijn om dit nu terug te draaien. Mogelijk kunnen we een aantal elementen van De Ketting integreren met QRM.

Op de vestigingen van Roosendaal en Bergen op Zoom beheersen de medewerkers meerdere vaardigheden. Ze zijn breed en flexibel inzetbaar. We gaan ervan uit dat binnen een vestiging drie mensen een bepaalde vaardigheid beheersen. Den Elzen Groep was ook al druk bezig om dit te implementeren.

Wat ik vooral leer van Den Elzen is dat ze commercieel heel sterk zijn, dat is mooi om te zien. Ze zitten overal bovenop. Er wordt nu meer gemeten. Ze hebben overal inzicht in: financiën, lakverbruik, productiviteit en rendement bijvoorbeeld. Daar sturen ze op. De Den Elzen Groep staat als een huis.”

Klaar voor de toekomst
“De Den Elzen Groep is een paar stappen verder als het gaat om complex herstel. Het is dan ook de wens om ook complex herstel uit te kunnen voeren in Roosendaal en Bergen op Zoom.
We kunnen dan ook verdere invulling geven aan de groei in merkspecialisaties, waarover we in gesprek zijn.

Samen staan we aan de voet van een mooie toekomst.”

De overname van ABS Hoppenbrouwers door ABS Den Elzen, een half jaar later